Stage Entertainment wil in 5 jaar verdubbelen

AMSTERDAM – Joop van den Ende hoopt dat de overname van Stage Entertainment door CVC leidt tot een forse groei van het internationale musicalbedrijf. De theaterondernemer wil dat het bedrijf in vijf jaar verdubbelt van tien miljoen bezoekers per jaar naar twintig miljoen bezoekers per jaar.

“Ik ben daarom uitgekomen bij een private equitybedrijf. Dat lijkt een vreemde keuze, maar samen hebben we grote plannen Stage Entertainment als stand alone uit te bouwen. Ik heb gekozen voor een partij die dat ook wil. Het team van CVC gaat me daarbij helpen, waarbij de creativiteit in het bedrijf de ruimte houdt. Een voorwaarde van mij was bij de overname dat ons product door de nieuwe eigenaar gerespecteerd wordt.”

Joop is blij dat hij de stap heeft gezet, zegt hij. ”Of ik al gejuicht heb met Janine? Nee, het is toch een afscheid dat een jaar duurt. Ouder worden is mooi, maar er zitten ook niet leuke kanten aan. Ik heb nog zoveel plannen, al over the world.” Joop vindt groei voor het bedrijf realistisch, hij verdubbelde eerder met John de Mol de omzet van hun bedrijf Endemol. ”Dat gaan we nu weer doen.”

Live entertainment heeft toekomst, gelooft Joop. Hoewel Stage al in acht landen en talen actief is, denkt Joop dat er nog groei te behalen is in diverse landen op het Europese vasteland, Engeland en Noord-Amerika en in nieuwe markten waaronder Azië en Zuid-Amerika. ”Ik zie nu dat dit bedrijf toekomst krijgt.”

Live entertainment is volgens de theatertycoon internetproof. ”Dat is bijzonder in een wereld die totaal verandert. Live entertainment heeft toekomst. Mensen blijven komen naar optredens in eeuwenoude theaters waar iemand een mooi lied zingt, prachtig een instrument bespeelt of een goede grap maakt. Dat betekent niet dat we als theaterproducent achterover kunnen leunen, integendeel. We kunnen internet goed gebruiken om contact met ons publiek te zoeken. Ik vind het een geweldige uitdaging om die transmissie van het bedrijf mee te maken.”

Bron: Nieuws.nl